SPOZNAJTE STROKOVNJAKE ZNAMKE JAGUAR

Globoko v inženirskem središču v mestu Gaydon na stotine tehničnih čarovnikov bdi nad tem, da bi bila prihodnost vozil Jaguar še boljša. Spoznajte raznoliko druščino veličastnih sedem, ki predstavlja zelo različne teme, od specialistov navidezne resničnosti prek avtomobilov, ki se sami učijo, do akustike.

Orla Murphy, 25
Zaposlitev: inženirka kalibracije zvoka
Izobrazba: diploma inženirja elektronike
Hobiji: igranje viole v Birminghamski filharmoniji in igranje camogieja (podobno irskemu hurlingu)

Moja naloga je zaznavanje zvoka v avtomobilu. V orkestru poslušate vse vrste zvokov, od resnično nizkih frekvenc tube do resnično visokih frekvenc pikola, tako da moja ušesa dobro vedo, kaj moram poslušati. Pred kratkim sem napisala raziskovalno nalogo o prostorskem zvoku 3D in delo na tem je vznemirljivo. Toda conski zvok – kjer specifično odpravljanje hrupa lahko ustvari različne cone poslušanja – je pravo odkritje. Zdaj lahko v določenih delih kabine zvok uravnotežimo in omilimo. V prihodnosti pa želimo doseči, da bi lahko nekdo v zadnjem delu avtomobila opravljal zasebni telefonski klic in ga ne bi motilo, če za prvo vrsto igra rock, potnik zraven pa brez težav posluša klasično glasbo. In ne gre le samo za glasbo. Ukvarjamo se z vokalno integracijo, parkirnimi senzorji in vsemi drugimi zvoki v avtomobilu.

Brian Waterfield, 49
Zaposlitev: tehnični vodja za navidezno resničnost
Izobrazba: tehnični magisterij navidezne resničnosti in iger
Hobiji: »Prenehal sem igrati ragbi, ker nisem hotel prihajati na delo v modricah. Zdaj telovadim v telovadnici in se posvečam konferencam TED Talks.«

Naš poligon za navidezno resničnost je bil največji na svetu, ko smo ga postavili. Ima tri stene in strop, projiciramo pa od zadaj z ločljivostjo štirikratni HD. Običajno smo vanj postavili notranjost in si vizualizirali preostale dele vozila okoli nje. Ko nadenete očala, vidite ena proti ena. Prvotno je bil poligon namenjen ekipi za zasnovo in upravljanje prostora. A želelo ga je uporabljati vse več oddelkov znotraj podjetja JLR, zato smo zgradili napajalno steno 2D in 3D, ki je povezana s poligonom. Poligon sprejme le omejeno količino oseb, ob zidu pa smo lahko namestili 52 sedežev in preostali lahko vidijo, kaj se v poligonu dogaja. Fizični preskus avtomobila temelji na številnih dejavnikih – testiranje na ledu ali v terenskih pogojih je odvisno od vremena –, v virtualnem svetu pa to odpade. Ko bomo razvili več načinov za simulacijo, bomo lahko čas in prostor nadzirali s kakršnimi koli vremenskimi razmerami.

Lee Skrypchuk, 35
Zaposlitev: strokovnjak za vmesnike človek-stroj (HMI)
Izobrazba: Diplomiral je iz elektronike in računalništva ter tehnologij prikazovalnih sistemov, trenutno pa piše doktorat o avtomobilskih vmesnikih.
Hobiji: vzgoja dveh otrok in podpora Nottingham Forest FC
Dodatno dejstvo: Leejev priimek ima samo en samoglasnik, ki ga je dodal njegov ukrajinski dedek, da bi ga lahko preostali Evropejci lažje izgovarjali.

Orla Murphy je glasbenica, ki je diplomirala iz elektroinženiringa in svoje znanje usmerja v izboljšanje zaznave zvoka v vozilih.

Ko so leta 2007 predstavili telefon iPhone, se je spremenila zavest o tem, kako dojemamo zaslone na dotik. Želimo nekaj intuitivnega in privlačnega, mora pa biti uravnoteženo z nadziranjem avtomobila. Moja raziskovalna skupina se osredotoča na veliko stvari, ki se morda bodo, morda pa se ne bodo zgodile. A zdaj nas je 25. Leta 2007 smo bili le štirje. Ukvarjamo se z zmogljivim sistemom, ki mu pravimo »zunanji dotik« in ki bi zaznal prst, oddaljen od 15 do 20 cm – tako bi lahko zamahnili z roko in na primer odprli ter zaprli strešno okno, vse s tipalom, ki ga držim. V proizvodnji bi lahko bil čez tri leta. Svoje sisteme poskušamo poenostaviti, da bi lahko ljudje hitro zaključili eno nalogo in prešli na drugo. Usposobljeni smo za vožnjo, vendar nas nihče v resnici ne usposobi, da bi hkrati počeli še druge stvari. Piloti letal imajo take naloge, mnogi vozniki pa se ne znajdejo.

Kris Kobylinski, 30
Zaposlitev: vodja raziskovalne tehnologije, projekt: vozilo, ki se samostojno uči
Izobrazba: magister računalništva
Hobiji: prosti čas z ženo in hčerko, igranje nogometa, deskanje na snegu, surfanje in učenje igranja električne kitare
Navdih: Nikola Tesla in Albert Einstein »zaradi izvrstnih umov in neverjetnih izumov«

Vodim razvoj tehnologij, ki še ne obstajajo. Sodelujem s skupino inženirjev za strojno učenje, strokovnjaki za obdelavo velikih količin podatkov in strokovnjaki za človeške dejavnike. Naš cilj je razviti prvo resnično inteligentno vozilo, ki prepozna vsakega voznika, se nauči njegovih želja in nudi možnosti predvidevanja. Moj nasvet novim inženirjem, ki želijo priti v to vrsto dela, bi bil, naj razvijajo strast do avtomobilizma – če je še nimajo – ter poiščejo priložnosti za delovne izkušnje in študirajo matematiko, fiziko in računalništvo ... z vso vnemo!

Brian Waterfield vodi tehnično ekipo za virtualno resničnost, ki avtomobile prikazuje v tehnikah 2D in 3D ter celo kljubuje času in prostoru.

Dr. Thomas Popham, 33
Zaposlitev: tehnični specialist, projekt: vozilo, ki se samostojno uči
Izobrazba: diplomirani strojnik, doktorat računalništva
Hobiji: smučanje in druge aktivnosti na prostem

Ukvarjamo se z raziskavami, kjer se s tehnikami strojnega učenja učimo voznikovih preferenc. To področje je zanimivo, ker je tako pestro – potrebujemo inženirje elektrotehnike in strojništva, računalniške strokovnjake, vodje projektov, psihologe in druge. Jasno je, da je pomembna dobra izobrazba, toda ob tem so nujno potrebni tudi dobra komunikacija, timsko delo in vzdržljivost. Inteligentna vozila bodo velik napredek – še zlasti ko se bodo vozila povezovala med seboj in z »oblakom«. V avtomobilski industriji dosegamo velik napredek na področju CO2, vendar bom resnično navdušen tisti dan, ko bo ta težava rešena.

Linh Nguyen Slater, 29
Zaposlitev: strokovnjak za vmesnike človek-stroj, projekt: vozilo, ki se samostojno uči
Izobrazba: diploma in magisterij
Hobiji: kuhanje in uživanje v hrani. »Prijatelji me kličejo železna kuharica ali vietnamska Martha Stewart«

Sodelujem pri razvoju vmesnikov za umetno inteligenco samoučečega vozila. Inženirji izdelujejo ozadje, medtem ko se jaz osredotočam na bolj ozko področje, zasnovo, usmerjeno na uporabnika. Izvajam testiranje uporabnikov in zagotavljam, da so vmesniki, ki jih oblikujemo, varni, uporabni in prijetni. Med študijem medicine sem se srečala z oblikovanjem človeških dejavnikov, ergonomijo in uporabniškimi izkušnjami. To je področje, ki združuje inženirstvo in oblikovanje – prava stvar za umetniško znanstvenico, ki ima rada ljudi. Računamo, in komaj čakam, da bo samoučeče vozilo pripravljeno v naslednjih šestih letih. To bo prvič, da bomo tehnike strojnega učenja uporabili v vozilu, služile pa bodo kot naravni prehod v avtonomno vožnjo.

John Pepperell, 49
Zaposlitev: višji vodja poslovnega načrtovanja in izdelkov
Izobrazba: diploma strojništva
Hobiji: tek na polmaratonih, motociklizem in vzgoja štirih otrok

V mladosti, ko so vsi drugi igrali nogomet, so fantje, s katerimi sem se družil, popravljali stare avtomobile, kot so Humber Sceptres, Vauxhall Vivas in Hillman Avengers. Osnovni deli motorja so že 100 let enaki, a se je spremenila periferna tehnologija. Stvari, ki jih počnem, se nanašajo na elektronsko prilagoditev motorja. V vseh pogojih mora biti zmogljiv, zato moramo prilagoditi čas in dovajanje goriva, za kar pa potrebujemo veliko tipal in stikal. Čez 15 let bodo za običajne motorje šteli hibridi in morda bomo prav mi v ospredju tehnologije gorivnih celic.

»INTELIGENCA VOZIL SE BO ZELO POVEČALA – ZLASTI KO BODO VOZILA MED SEBOJ POVEZANA ALI PRIKLJUČENA NA 'OBLAK'.«


DR. THOMAS POPHAM

Tehnični specialist, projekt samostojnega učenja vozil