80 LET ZNAMKE JAGUAR

80 LET ZNAMKE JAGUAR

EVOLUCIJA OBLIKOVANJA:
80 LET ZNAMKE JAGUAR – 2. DEL

Osemdeset let znamke Jaguar pomeni osemdeset let legendarnega oblikovanja. Družina vozil Jaguar se je s časom spremenila, vendar je skladnost razvoja sodobnih vozil jasna. Tukaj sledimo le nekaterim oblikovalskim trenutkom, od katerih še danes črpamo navdih.

V drugem delu začnemo s šestdesetimi leti in si ogledamo ustvarjanje bolj znane zapuščine. To je bil čas, ko se je oblikovanje znamke Jaguar zares uveljavilo in ta pečat je viden tudi danes.


 

1960: PRAVA LEGENDA

 
Ameriška revija Road&Track je vozilo Jaguar E-Type poimenovala »najbolj elegantno vozilo na svetu«. Takrat je ta model postal eden najbolj znanih primerov britanskega oblikovanja vozil. Model E-Type je bil cenjen že od svojega začetka.

Podobno kot model XK120 pred njim, ko je bilo vozilo E-Type premierno predstavljeno na avtomobilskem salonu v Ženevi leta 1961. Zasenčilo je vse tekmece. Za vedno je spremenilo razred zmogljivih vozil in popolnoma utelesilo mačje ime v nazivu znamke. Model E-Type je s svojim nemogoče dolgim in elegantnim pokrovom motorja ter prefinjeno lupinasto zasnovo utelesil čudovito obliko in prepričljivo uporabnost.

S svojim 3,8-litrskim motorjem V6 je njegova zmogljivost ustrezala videzu. Popolnoma aluminijasti izjemno lahki model E-Type je bil dirkaška različica. Izdelanih je bilo le 12 vozil od načrtovanih 18. Manjkajočih 6 je postalo legenda, ki smo jo oživeli leta 2014.

»Znamka Jaguar je bila v petdesetih in šestdesetih letih res kul, bila je sodobna blagovna znamka. Oblikovalci niso bili ravno dosledni in vozila si niso bila prav podobna, a so izražala vrednote blagovne znamke – občutek navdušenja in čistosti – to je bilo vsem skupno.«

IAN CALLUM

Direktor oblikovanja znamke Jaguar


 

1966: NAJBOLJŠE VOZILO JAGUAR, KAR JIH JE OBSTAJALO



Model XJ13 so izdelali v največji tajnosti, namenjen pa je bil za tekmovanje v Le Mansu. Zaradi sprememb v predpisih in poudarka na serijskih avtomobilih je celoten projekt zastajal.

Oblika modela XJ13 je bila prava mojstrovina, in čeprav so izdelali le eno, je spominjala na Sayerjeve izdelke, ki je na oblikovanju znamke Jaguar za vedno pustil svoj pečat. Vozilo je bilo kompaktno in lahko, imelo je napredno notranjost in za vetrobranskim steklom se je skrival spektakularni motor V12.


Čeprav nikoli ni izpolnil svojega dirkaškega potenciala, so model XJ13 predstavili leta 1971 kot del tržne kampanje za model E-Type, da bi prikazali motor V12. Modelu XJ13 so kot prvemu vozilu Jaguar namestili motor V12 že leta 1966.


Med snemanjem se je eno od platišč iz magnezijeve zlitine zrušilo in avto se je na stezi zavrtel. Za volanom je imel Norman Dewis dovolj časa, da je v zraku izklopil motor in ostal nepoškodovan. Model XJ13 so obnovili in danes velja za najdragocenejše in morda najlepše vozilo Jaguar vseh časov. Hranijo ga v zbirki Jaguar Heritage (dediščina vozil Jaguar).


 

1968: ZAČETEK SERIJE

 
Vozilo Jaguar XJ6 je bilo zadnji model, ki ga je oblikoval sir William Lyons, in je nosil tudi njegov pečat. Na svoje oblikovanje je bil očitno ponosen in pojavil se je celo v oglaševalski kampanji, ki je vozilo XJ6 prikazovala kot »največji model Jaguar doslej«. Morda je imel prav. Model XJ6 je dejansko nadomestil paleto limuzin Jaguar in Lyons mu je posvetil življenje.

Oblika karoserije modela XJ6 je bila Lyonsova mojstrovina, in to v dobi, ko so drugi avtomobili začeli izgubljati svoj značaj. A zasijala je identiteta Jaguarja.

Učinke modela XJ6 čutimo še danes. Prav ta model je navdihnil sedanjega direktorja za oblikovanje pri znamki Jaguar Iana Calluma. Ko je imel komaj 14 let, je Callum pisal Billu Heynesu, podpredsedniku podjetja Jaguar, ga prosil za nasvet in priložil nekaj lastnih modelov avtomobilov. Heynesov odgovor je bil spodbuden. Callumu je svetoval, naj izboljša svojo obrt s študijem umetnosti in inženirskega risanja – in mu dejal, da ima žilico za oblikovanje. Navdih modela XJ6 in Heynesov pozitiven odziv sta odredila Callumovo zanimanje za avtomobile – in za znamko Jaguar.



 

1975: MENJAVA LEGENDE

 
Naloga menjave legendarnega modela E-Type je padla na Malcolma Sayerja. Njegov model XJ-S je bil še bolj aerodinamičen kot njegov predhodnik, in to zaradi opornih stebrov C in konkavnega zadnjega stekla.

Novi varnostni predpisi so pomenili, da se je treba oddaljiti od svobodnega in lahkega duha modela E-Type iz šestdesetih let prejšnjega stoletja. A vseeno je predstavljal razkošje in poosebljal drzne obete znamke Jaguar.

Model XJ-S je predstavil tudi tretji popolnoma originalni 3,6-litrski motor Jaguar. Motor V12 – tudi sam posodobljen – je dodal razkošno oblikovanje, a je razkril tudi svoj športni potencial.



 

1996: NAJBOLJE PRODAJANO ŠPORTNO VOZILO

 
Ko je model XK120 svetu predstavil motor Jaguar s šestimi valji v vrsti, je model XK8 predstavil prvi motor Jaguar V8.

Zasnovali so ga na podlagi vozil Jaguar iz preteklosti. Ker je bilo podjetje zdaj v lastništvu podjetja Ford, je ustrezalo, da sta načrte za novo športno vozilo Jaguar načrtovala Geoff Lawson in oblikovalska ekipa Jaguar.

To vozilo ima jasno določljivo obliko, podobno prejšnjim vozilom Jaguar, ki je ustrezala vsem sodobnim zahtevam po prostornosti, varnosti in razkošju. Model XK8 je postal takrat najhitreje prodajano športno vozilo Jaguar v zgodovini.